top of page

Wanneer is een versnellingsnaaf handig?

​

Een versnellingsnaaf is perfect voor de polder. Maar niet geschikt voor de Ardennen’
‘Bij een naafversnelling zitten alle tandwielen netjes verpakt in de naaf van het achterwiel. De slijtage is gering. En je kunt in stilstand terugschakelen, handig bij het stoplicht. Voor de meeste fietsers is de Nexus 8 prima. Maar het nadeel is dat je met een naafversnelling alleen in Nederland er goed mee uit de voeten kunt. Op hellingen is zelfs de lichtste versnelling al snel te zwaar. Als je hem op vakantie naar het Zwarte Woud meeneemt, kun je er lastiger  de bergen mee in. En als je al op een helling fietst, is terugschakelen met een middenmotor lastig. Je moet echt even je benen stilhouden en dan schakelen. Als je toch doorfietst, hoor je een hoop gekraak en blijft de versnelling even hangen. Dat is niet goed voor je naafversnelling. Sommige fietsen bieden een schakelonderbreking, dan gaat de motor even uit als je schakelt. Dan kan er niks misgaan. Of je kiest een fiets met de NuVinci-naaf (enviolo). Dat is een traploze versnellingsnaaf. Met deze naaf kun je ook automatisch schakelen. Je stelt je gewenste traptempo in en hij regelt dan automatisch de passende versnelling en ook de ondersteuning om met dat traptempo te kunnen blijven fietsen. Ook bij tegenwind of op een steile helling.’

​

​

Shimano Nexus 8:

​

In de lichtste versnelling kun je ongeveer 8 km/h fietsen met een traptempo van 60 omwentelingen. Licht genoeg om met volle ondersteuning bijna alle heuvels op te komen. Dan moet wel de tandwielverhouding correct zijn. De lichtste overbrenging is 2,1. Bijvoorbeeld een voorblad met 38 tanden en achter 18 tanden. De naaf heeft de direct drive in de vijfde versnelling. Het rendementsverlies is dan maar een paar procent. In de andere versnellingen is het verlies zo’n 10 a 15%. De vierde versnelling is erg slecht qua rendement en die kun je beter overslaan. De Alfine 8 is de kwalitatief iets beter versie van de gewone Nexus 8. Maar verder in het gebruik gelijk.

​

​

​

Shimano Nexus 7


Ook prima voor de polder is de Nexus 7. De naaf heeft 2 nadelen ten opzichte van de Nexus 8. De lichtste versnelling is iets zwaarder. Je kunt ongeveer met 10 km/h fietsen. De naaf heeft geen direct drive en in versnelling 3, 4 en 5 een lager rendement. Dus je hebt wat minder actieradius dan met de Nexus 8 en zonder ondersteuning trapt de fiets wat zwaarder.’

​

​

Shimano Nexus 5

 

De naaf is speciaal ontwikkeld door Shimano om makkelijk te schakelen onder belasting. Het is een prima naaf om te gebruiken in de stad als je veel optrekt. Maar in de lichtste versnelling kun je ongeveer 11 km/h fietsen. De eerste versnelling is de direct drive. Dus niet de versnelling die je veel gebruikt.

​​

​

Shimano Alfine 11

​

Duurder dan de Nexus 8 zonder extra voordelen
‘Shimano levert ook nog een naaf met 11 versnellingen. Niet aan te raden voor een e-bike. De naaf is duurder dan de Nexus 8 en heeft geen voordelen ten opzichte van die naaf. De lichtste versnelling is gelijk aan die van de Nexus 8 en de naaf heeft geen efficiënte direct drive.

​

​

Shimano Nexus 3



Shimano levert ook nog een klassieke 3 versnellingsnaaf met de efficiënte direct drive in de tweede versnelling en grote stappen tussen de drie versnellingen. Een prima naaf om te gebruiken op een e-bike in het vlakke Nederland. De eerste om op te trekken en voor lichte heuvels en viaducten. De tweede om normaal te gebruiken en de derde om rustig met volle ondersteuning te fietsen.

​

​

​

Enviolo traploze versnellingsnaaf

 


‘De enviolo is een traploze versnellingsnaaf. Tussen de lichtste en zwaarste versnelling kun je hem in elke gewenste stand zetten. Je kunt dus altijd een overbrenging kiezen die bij de omstandigheden past en in je gewenste beentempo blijven fietsen. . In de lichtste en zwaarste versnelling is dat verlies ongeveer 20%. Het is dus een naaf waarvan wij niet aanraden deze zonder ondersteuning te gebruiken  en ook de actieradius zal wat lager liggen dan bij de Nexus 8.
In de lichtste versnelling kun je ongeveer 7 km/h fietsen. 
De enviolo-naaf is er ook als AUTOMATiQ. Je hoeft dan niet zelf meer te schakelen. Je kiest een bepaald traptempo. Vervolgens regelt een motortje bij de achternaaf continu dat je in dat traptempo blijft rijden. Instellen van het tramptempo gaat eenvoudig met de bediening van het display. Je hoeft dan ook niet meer te schakelen bij het optrekken.

​

​

​

Derailleur op de E-bike

​

Ideaal voor berg/heuvelachtig gebied en je haalt meer kilometers uit de accu.
Bij een derailleursysteem heb je tandwielen bij het achterwiel en een tandwiel bij het voorwiel. Een derailleursysteem is met zowel een midden- als voorwiel- en achterwielmotor te combineren. De derailleurversnelling is een efficiënt systeem. Maar omdat tandwielen en ketting aan weer, wind en viezigheid worden blootgesteld, slijten ze ook sneller. En je kunt alleen schakelen wanneer je rijdt. Bij een stoplicht kun je dus niet terugschakelen naar een lichter verzet. Maar de voordelen zijn groot. Het is ideaal voor in de bergen, je kunt terugschakelen tot een hele lichte versnelling en omdat een derailleur efficiënter is – hij geeft minder weerstand – kun je verder komen met een volle accu dan met een naafversnelling.

​

​

Single speed

​

​

In het vlakke Nederland heb je eigenlijk geen versnellingen nodig als je altijd met een gelijke snelheid fietst. Maar het aanbod van e-bikes zonder versnellingen is klein. Alleen bij een aantal hippe/lifestyle fietsen zie je single speed modellen voorbij komen . Voordeel van het weglaten van het versnellingssysteem is dat de fiets lichter en goedkoper wordt, dat er minder kapot kan en dat de aandrijving efficiënter is.

​

​

​

​

​

​

​

bottom of page