Wat is de beste motor voor een elektrische fiets?
Het karakter van de motor bepaalt hoe het fietsen voelt. Het is belangrijk om te weten welke type ondersteuning voor jou het prettigste voelt.
Middenmotor: Voelt het meest natuurlijk
​
De middenmotor is al jaren het meest gangbare systeem. Niet zo gek, want de ondersteuning voelt heel natuurlijk aan. De motor heeft een krachtsensor die registreert hoeveel kracht je op de pedalen zet. De motor versterkt vervolgens wat je zelf aan trapkracht levert. Waar moet je op letten? Het koppel van de motor is belangrijk voor hoe het fietsen voelt. Koppel is de kracht die motor levert. Een hoog koppel betekent dat je vanuit stilstand gemakkelijk op kunt trekken. Voor sommigen voelt het iets te pittig. Een hoog koppel betekent ook dat je met een laag traptempo toch goed kunt fietsen. Je kunt dan goed ‘lui fietsen’, met weinig inspanning heb je toch vaart. Tenslotte het geluid. Dat was voorheen echt een issue. Het geluid is al veel minder dan vroeger, maar de ene motor is toch wat stiller dan de andere.
​
Voorwielmotor: Ideaal als je zelf weinig kracht hebt
​
Voorwielmotoren zijn simpel, robuust en goedkoop. Elektrische fietsen met een voorwielmotor zijn daarom meestal goedkoper. Een voorwielmotor voelt wat minder natuurlijk aan. Vaak slaat de motor met een beetje vertraging aan. Het wiel moet eerst draaien voordat de motor begint te werken. Een voordeel van de voorwielmotor is dat die je goed kan ondersteunen als je zelf weinig kracht hebt. Dat hangt samen met de gebruikte sensoren. Een voorwielmotor is gekoppeld aan een bewegingssensor. Als het wiel draait krijg je ondersteuning, onafhankelijk van wat je zelf trapt. Een fiets met een middenmotor registreert hoeveel kracht je zet en geeft op basis daarvan ondersteuning. Een prima systeem. Nadeel is wel dat je weinig ondersteuning krijgt als je weinig kracht kunt leveren. Een voorwielmotor registreert alleen dat je fietst. Als je de fiets op maximale ondersteuning zet, krijg je ook maximale ondersteuning. Of je nu zelf veel kracht levert of niet. Je ziet het effect daarvan bij de pizzakoeriers. Die trappen amper, maar gaan toch vrij hard. Welke fiets je kiest maakt niet meer zo heel veel verschil. De meeste hebben een Bafang-motor.
Een fiets met voorwielmotor is voor veel fietsers een goede elektrische fiets. De motor is minder krachtig om te voorkomen dat je gaat slippen. Als je de e-bike gebruikt voor de dagelijkse ritjes in de stad of door de polder dan is een voorwielmotor gewoon prima. Maar het gebrek aan kracht maakt een elektrische fiets met voorwielmotor ongeschikt voor de hellingen. Als je de fiets daarvoor wilt gebruiken, kun je beter een middenmotor kiezen.
​
​
​Achterwielmotor: Alleen nog op speedpedelecs en hippe e-bikes
​
Een achterwielmotor heb je bijna niet meer. Eigenlijk alleen nog te vinden op speedpedelecs en hippe e-bikes voor in de stad. Het probleem is de bergen. Als je klimt wordt de motor te warm en schakelt dan uit. Daarom laten de meeste fabrikanten de achterwielmotor links liggen. De hippe e-bikes voor in de stad hebben dit oververhittingsprobleem niet. Door de snelheid koelt de motor voldoende.
​
Krachtsensor of rotatiesensor?
​
Een e-bike geeft alleen ondersteuning als je zelf de trappers rondtrapt. Het meten kan op twee manieren. Een rotatiesensor kijkt alleen of de trapas draait. En een krachtsensor meet ook hoeveel druk je op de pedalen zet.
Met een rotatiesensor is de mate van ondersteuning onafhankelijk van je eigen inspanning. Je kunt als je wilt weinig druk op pedalen zetten en toch de volle ondersteuning krijgen.
Met een krachtsensor is de mate van ondersteuning afhankelijk van je eigen inspanning. Dit voelt natuurlijker. Met krachtsensor is het alsof je een toverdrankje hebt geslikt en veel sterker bent geworden. Maar je moet wel zelf altijd een bepaalde inspanning leveren.
​
​
​
​
​
Wat zijn de voor- en nadelen van een rotatiesensor?
​
Pluspunten
-
Goedkoop
-
Ook veel ondersteuning mogelijk als je zelf weinig kracht levert
-
Betrouwbaar ( in combinatie met voorwielmotor betrouwbaarder dan krachtsensor)
​
Minpunten
​
-
Start met vertraging: hij begint pas als je de pedalen al rond zijn geweest
-
Stopt met vertraging: hij gaat nog even door wanneer je stopt met trappen.
-
Voelt minder natuurlijk dan krachtsensor
-
Als je loopt met de fiets aan de hand en trappers draaien mee(door bv stroef lopende versnellingsnaaf)start de ondersteuning
-
Vooral bij het wegrijden kan het lastig zijn dat de ondersteuning vertraagd start.
-
Als je onbelast de pedalen draait, bijvoorbeeld bij een manoeuvre, kan toch de ondersteuning vol starten.
​
​​
​
​
Wat zijn de voor- en nadelen van een krachtsensor?
​​
​
Pluspunten:
​
-
Ondersteuning voelt natuurlijk aan
-
Ondersteuning start direct bij wegrijden
-
Ondersteuning stopt direct bij stoppen trappen
-
Ondersteuning start niet als je de pedalen onbelast draait, bijvoorbeeld bij een manoeuvre of lopen met de fiets
​
Minpunten:
​
-
Als je zelf weinig energie wilt of kunt leveren levert de motor ook weinig ondersteuning
-
Duurder dan rotatiesensor
-
In combinatie met voorwielmotor heb je een losse onderhoudsgevoelige krachtsensor nodig.
-
Bij sommige systemen moet de sensor regelmatig opnieuw gekalibreerd worden.
​
​
​
​
​
​